Geogebra – Grundövningar (ver. 6.0)

Punkter/Linjer/Längd/Area

  1. Skriv in punkterna A = (4, 4), B = (-3, 3), C = (-4, -2) och D = (6, – 2)
  2. Dra en Sträcka (eng. Segment) mellan punkten C och A.
  3. Avläs sträckans längd = _______ le.
  4. Dra en Polygon mellan punkterna A, B , C och D.
  5. Avläs polygonens area =  _______ae.
  6. Prova att zooma ritområdet ut/in samt flytta det höger/vänster/upp/ned.
  7. Skapa en parallell linje till sträckan C-A som går genom punkten B.
  8. Skapa en vinkelrät linje till sträckan C-A som går genom punkten A.
  9. Skapa en skärningspunkt mellan de två linjerna som du skapade i punkt 5 och 6. Denna punkt ska nu ha fått beteckningen E.
  10. Skapa en cirkel genom de tre punkterna A, E och B.  
  11. Mät och ange cirkelns omkrets = ________le.
  12. Mät och ange cirkelns area = _________ae.
  13. Spara ditt arbete som Grundövning 1

Funktioner

  1. Skriv in f(x) = 2x + 3
  2. Prova att zooma ritområdet ut/in samt flytta det höger/vänster/upp/ned.
  3. Avläs koordinaten där funktionen f(x) (linjen) skär y-axeln = ( ,    )
  4. Avläs koordinaten där funktionen f(x) (linjen) skär x-axeln = ( ,     )
  5. Avläs linjens lutning med kommandot Lutning (eng. Slope) = _________
  6. Försök att avläsa funktionsvärdet (d v s y-värdet) då x = 1.3:  __________
  7. Skriv in f(1.3) och avläs värdet i kommandofönstret: __________
  8. Skriv in g(x) = 4.2 i kommandofönstret.
  9. Skapa en Skärningspunkt (eng.Intersect) mellan linjerna f(x) och g(x) och avläs koordinaten (   ,   ).
  10. Vad är lösningen till ekvationen f(x) = g(x), d v s 2x + 3 = 4.2 ? _________
  11. Spara ditt arbete som Grundövning 2

Lösa ekvation grafiskt

  1. Skrin in f(x) = 1.5x + 2
  2. Skriv in g(x) = -3x + 1 på nästa rad.
  3. Skapa en Skärningspunkt (eng.Intersect) mellan linjerna f(x) och g(x) och avläs koordinaten (    , )
  4. Vad är lösningen till ekvationen f(x) = g(x), d v s 1.5x + 2 = -3x + 1 ? _________
  5. Spara ditt arbete som Grundövning 3

Lösa ekvation algebraiskt / numeriskt

  1. Skriv in solve(f = g)
  2. Fick du samma svar som i den grafiska lösningen? Vad skiljer? __________
  3. Prova att klicka på den blå knappen till höger. Vad händer?_____________
  4. Spara ditt arbete som Grundövning 4

De fyra räknesätten

  1. Skriv in 15-4+1/2-(6-2)
  2. Vad blev svaret: ___________
  3. Klicka på den blå knappen till höger. Vad händer?___________
  4. Skriv in 32 × 4 – 52
  5. Vad blev svaret: __________
  6. Skriv in (a + b^(1/2)/2
  7. Vad blev svaret: ___________
  8. Skriv in 15 och klicka enter.
  9. Vad händer?______________
  10. Skriv in c + d
  11. För nu slidern i sidled och studera vad som händer med variabeln e.
  12. Ändra nu övre gränsen på slidern till 45 och steglängden till 5.
  13. Slutligen avrunda talet e till en decimal med kommandot round(e,1)
  14. Spara ditt arbete som Grundövning 5